Kā kontrolēt brīvo kritienu?

Daudziem no mums darba diena paiet kā kritiens no viesnīcas Latvija jumta. Brīvā kritiena laikā, kad trotuāra flīzes neizbēgami tuvojas, atgādinot par priekšā stāvošo nepatīkamo sadursmi, kāds kolēģis izkaras no piecpadsmitā stāva loga un painteresējas Kā tev iet?, un tu viņam atbildi, Labi…pagaidām!

Vai tu kādreiz darba dienas laikā jūties tā, it kā tu nekontrolē situāciju un tev pietrūkst laika pašiem svarīgākajiem darbiem? Tā tas notiek ar daudziem no mums – brīvais kritiens cauri darba dienai, nespējot kontrolēt apkārtējos notikumus, sānslīdē ietriecoties kritiskajos termiņos (deadlines), uzkrājot stresu un zaudējot darba ražīgumu.

Vai arī tev ir sajūta ka tu spolē uz vietas pie neproduktīvām lietām? Tu neesi vientuļš! Astoņdesmit pieci procenti cilvēku sūdzas par līdzīgām problēmām un labs risinājums tam varētu būt laika plānošana.

Atbilde varētu būt – strādāt gudrāk, nevis vairāk. Sekmīgi darbinieki nestādā vairāk, bet tā vietā, strādā efektīvāk, lai īsākā laikā varētu paveikt vairāk. Viņi kontrolē savu laiku, tā vietā, lai laiku kontrolētu citi.

Plānošana ir pats iedarbīgākais paņēmiens laika ietaupīšanā. Trīs vienkārši padomi var tev palīdzēt būtiski celt darba ražīgumu, kas nozīmē – vairāk paveikt īsākā laikā.

Pirmkārt, izveido darāmo darbu sarakstu uz tīras lapas – uzraksti, cik ilgu laiku aizņems katrs darbs un cikos tu to paveiksi. Uzraksti visus darbus, kurus tu gribētu paveikt, ja laiks to atļaus. Visu kas ir galvā – noliec sev priekšā, uz papīra. Ja visi darbi ir sarakstīti uz vienas lapas, tos ir vieglāk pārraudzīt, vieglāk izvairīties no pierakstu dublikātiem un vieglāk izcelt svarīgākos darbus. Kopējs saraksts ļauj labāk pārredzēt kopējo darba apjomu un ļauj to labāk saplānot. Retāk gadīsies kādu darbu piemirst.

Otrkārt, izvirzi prioritātes. Atzīmē sarakstā pašus svarīgākos darbus. Pajautā sev, Ja es varētu paveikt tikai vienu darbu – kurš tas būtu? Atzīmē šo darbu ar 1. Nākamo svarīgāko darbu atzīmē ar 2. Tā turpini, līdz ir sadalītas prioritātes visiem darbiem. Sāc dienu ar 1. darbu, tad paveic 2. u.tt. (centies nepieļaut, ka kaut kas tevi atrauj no darba, vai novērš uzmanību). Tu var būt netiksi galā ar visu sarakstu, bet tu paveiksi būtiskāko.

Veidojot darāmo darbu sarakstu ir svarīgi atcerēties par pirmo soli, bet sadalot prioritātes tu koncentrēsies uz svarīgākajiem darbiem, tā vietā, lai izkaisītu savu laiku maznozīmīgiem darbiem, jo tos parasti ir vieglāk paveikt.

Treškārt, seko šiem noteikumiem katru dienu. Tieši tāpat, kā tu katru dienu uzvelc tīru kreklu – tev jauna diena ir jāsāk ar jaunu darāmo darbu sarakstu. Emocionāli, tas tev ļaus uzsākt jaunu dienu ar svaigu pieeju, bet galvenais, tas ļaus no jauna sadalīt prioritātes, ņemot vērā šodienas svarīgākos un vakardienā nepaveiktos darbus. Piemēram, vakardienas 9. numurs var kļūt par šodienas 1. numuru, ja tu turpini strādāt pēc vakardienas saraksta, nevis sadali prioritātes no jauna. Ikdienas plānošana palīdzēs koncentrēties uz katras dienas svarīgākajiem darbiem, tā vietā, lai katru dienu sākt ar iepriekšējās dienas nepadarītajiem darbiem.

Šie trīs padomi palīdzēs tev ievērojami celt darba ražīgumu, mazinās stresu un atbrīvos tevi no brīvā kritiena sajūtas. Tu paveiksi dienas laikā vairāk un jutīsies daudz produktīvāks katru dienu. (Un tas ir patīkami!)

Jautājumus un ieteikumus priecāšos saņemt pa e-pastu: Maris.Silinieks@WorkingDay.lv