Sociālie tīkli tavas dzīves optiskā ilūzija?
Uz jautājumu – “vai tu ikdienā sociālajos tīklos esi tāds pats kā ikdienā? “- 35% (iepriekš 25%) Latvijas respondentu apstiprina daļēji vai pilnībā atzīst, ka viņu ikdienas atšķiras no reālās dzīves.
Jau vairākus gadus pētījumu veic Norstat, kā redzams, no gada uz gadu šis cipars pieaug.
Pārdomājot, ko es atbildētu uz šādu jautājumu, es nevaru iedomāties, ka mana komunikācija digitālajā vidē balstītos citās vērtībās, fokusētos uz atškirīgām interesēm, uzskatiem, vizuālo tēlu utml. Jā, mani sociālo mediju konti nav burtisks mans dzīves spogulis. Piemēram, es nekādā veidā nedalos ar savas ģimenes informāciju. Bērnu foto nelikšana ir tabū. Tomēr manas personības atspulgs būs viens gan sociālajos tīklos, gan dzīvē.
Tāpēc man, vēl jo vairāk kā komunikācijas arhitektei, personīgā zīmola meistarei, šis liek savilkt uzacis. Jo daudzus gadus mēs runājam par autentiskumu un tā nozīmīgumu. Par nepieciešamību būt tādiem kā mēs esam. Ar mākslīga satura ienākšanu, cilvēks ir izslāpis pēc patiesā, dabiskā. Nevis pēc mākslīgā intelekta ģenerētas fotogrāfijas, video, bet reālām cilvēka emocijām, pieredzēm utml.
Protams, sociālie tīkli nav dzīvā kamera, kas piefiksē katru mūsu soli. Tā ir kā audekls, uz kura mēs paši varam izvēlēties, kuru krāsas triepienu likt virsū. Paši veidojam tā saturu – tekstuālo un vizuālo. Tas noteikti nebūs 100% dzīvā cilvēka atreferējums, jo saskarsmes punkti neklātienes komunikācijā ir īsāki, fragmentāri, nepilnīgi. Un to vajag ņemt vērā katram sociālo tīklu satura lietotājam.
Dažādu attālinātās komunikācijas un klātienes komunikācijas tēlu izveidi veicina faktors, ka mums, iespējams, pēdējos gados ļoti izteikti ikdienā sāka dominēt attālināta komunikācija, darbs no mājām:
- kamera nav ieslēgta,
- iesaistos tērzētavas sarakstē, kad vēlos vai kad ir jāpiedalās,
- mani neredz un īpaši nedzird,
- izvēlos, kad, kā un ar ko komunicēt.
Tieši tas pats ir saistībā ar sociālajiem tīkliem – mans profils, mana satura izvēle. Es esmu satura pārvaldnieks. Dokumentēju, ko vēlos.
Bet te pastāv milzīgs risks tavai reputācijai:
atšķirīgi tēli – klātienes un attālinātā komunikācijā – var radīt “Dr. Jekyll and Mr. Hyde ” situāciju. Divas dažādas personības, kuras var arī traucēt cilvēka komunikācijai īstajā dzīvē.
Īpaši aktuāli laikmetā, kad svarīgākā valūta ir Uzticamība. Ja man ir radies viens priekštats par tevi sociālajos tīklos, un klātienes saziņā vārdi nesakrīt ar darbiem, tad uzticamība galīgi neveidosies.
Tāpēc mans padoms – ja vēlies veidot profesionālas, ilgtermiņa attiecības, cik vien vari radi patiesu iespaidu par sevi. Savukārt, ja vēlies izdzīvot izsapņotu sapni (runā, ka daudzi sociālajos tīklos izdzīvo savu vēlamo dzīvi), tad dari to ar anonīmu kontu. Kā saka, sapņot jau nav liegts, bet neskādē savai reputācijai un personīgajam zīmolam!
Avots: