Kontakts – pamats kvalitatīvai komunikācijai
Mēs bieži domājam par komunikāciju kā par informācijas apmaiņu: es pasaku, tu dzirdi, mēs sarunājamies. Taču patiesībā sarunas kvalitāti nosaka nevis vārdi, bet kontakts, ko spējam izveidot.
Kontakts ir tas neredzamais tilts starp diviem cilvēkiem. Bez tā pat gudrākie padomi vai skaistākie vārdi aiziet garām, bet ar to – pat klusums spēj dziedēt un stiprināt.
Kāpēc kontakts ir svarīgs?
- Koučingā tas ir drošības pamats – ja nav kontakta, cilvēks neatvērsies un neveidosies patiesa saruna.
- Ikdienā tas veido uzticēšanos, tuvību un sadarbību. Bez kontakta sarunas kļūst virspusējas, bet attiecības – mehāniskas.
- Kontakts palīdz redzēt otru cilvēku ne tikai pēc lomām (“kolēģis”, “klients”, “draugs”), bet kā personību ar savām sajūtām, vajadzībām un vērtībām.
Kā veidot kontaktu?
- Klausīties – ne tikai vārdos, bet arī starp rindām: intonācijā, ķermeņa valodā, emocijās.
- Būt klātesošam – nolikt malā telefonu, nesteigties ar nākamo domu.
- Rādīt interesi – uzdot jautājumus, kas nāk no patiesas ziņkārības, nevis tikai sarunas turpināšanas pēc.
- Vienlīdzība – kontaktā nav hierarhijas. Tur nav “viens zina vairāk”, bet ir divi cilvēki, kas satiekas.
Kas grauj kontaktu?
- Steiga un virspusīgums – kad “dzirdam, bet neklausāmies”.
- Vērtēšana un spriedumi – kad uzreiz “zinām, kas otram jādara”.
- Ego cīņa – kad svarīgāk ir pierādīt savu taisnību, nevis satikties ar otru.
- Neautentiskums – kad izliekamies, ka klausāmies vai interesējamies, bet iekšēji esam citur.
Kā mācīties veidot kontaktu?
- Praktizēt apzinātu klātbūtni – sarunas laikā novērot ne tikai otru, bet arī sevi.
- Trenēt atvērtos jautājumus (“Kas Tev šobrīd ir svarīgākais?” nevis “Vai viss kārtībā?”).
- Ieklausīties vairāk, nekā runāt.
- Meklēt kontaktu arī ikdienas sīkumos: pie kases, birojā, ar draugiem – katra saruna ir treniņš.
Kontakts nav tehnika, tas ir stāvoklis.
To nevar piespiest, bet to var attīstīt, mācoties būt klāt un ieraudzīt otru cilvēku. Jo vairāk mēs praktizējam patiesu kontaktu, jo kvalitatīvāka kļūst ne tikai komunikācija, bet arī dzīve kopumā.
Avots: