Pieredzējis darbinieks – pluss vai mīnuss?

Darba meklētāju vidū ir izplatīts viedoklis, ka pēc 50 gadu vecuma darbu atrast ir teju neiespējami. Tomēr vēlos teikt tā – katram darbiniekam ir sava vieta, un gudrs darba devējs pieredzējušu darbinieku novērtē, māk pareizi likt lietā viņa stiprās puses un sargā to kā acuraugu.

Pieredzējušo priekšrocības

Vecāki darbinieki ir prasmīgāki un pieredzējuši

Ir vispārzināms fakts, ka gados vecāki darbinieki ir pieredzējuši, ar attīstītu kritisko domāšanu un milzīgu zināšanu bagāžu, kādu nevar tik vienkārši iemācīties, bet var apgūt tikai pēc ilgu gadu darba.

Jauniem darbiniekiem nereti ir “es to varu” attieksme, kas noved pie kļūdām; vecāki darbinieki zina pareizos jautājumus, kas jāuzdod katrā situācijā, un pazīst visus “zemūdens akmeņus”.

Kā skaidrojis kāda celtniecības uzņēmuma vadītājs: “Orientēties pilsētā, zināt labākās vietas, kur novietot auto, personiski pazīt celtniecības vadītājus, zināt, kā darbus paveikt efektīvāk… Par pieredzi var stāstīt ilgi. Tas ir tāpat kā klavierspēle – vari iemācīties tās spēlēt, bet rezultāts nebūs tāds pats, kāds būtu pēc gadu desmitiem.”

Strādā garākas stundas un ņem mazāk brīvdienu

Gados jaunāki darbinieki maina darbu biežāk, tiem ir karjeras plāni un lielas ambīcijas. Tikmēr vecāki darbinieki darbu maina reti un ir lojāli vienam darba devējam.

Jaunāki darbinieki dzīvo aktīvāku sociālo dzīvi, dibina ģimeni, laiž pasaulē bērnus – tas ir iemesls biežākiem darba kavējumiem un uzmanības dalīšanai starp darbu un privāto dzīvi.

Vecākiem darbiniekiem piemīt izkopta darba ētika

Darba devēji vecākus darbiniekus raksturo kā tādus, kuriem uzņēmumā reti kad pietrūkst darba – tie ierodas darbā pirmie un ir koncentrēti darbam visas dienas garumā, viņi saglabā augstas darba spējas pat stresa apstākļos.

Vecāki cilvēki darbu uztver ļoti nopietni, un nereti tas viņiem ir kā dzīvesveids un iespēja būt piederīgam, sevi apliecināt.

Pieredzējis, gados vecāks darbinieks biežāk uzņemsies papildu pienākumus un darīs darbus ārpus viņa tiešajiem darba pienākumiem, kā arī būs labs atbalsts un padomdevējs vadītājam.

Uzņēmuma kodolkompetences un biznesa kontaktu glabātāji

Viņi pārzina uzņēmumu un tā produktu “līdz oderei” un ir auguši kopā ar uzņēmumu. Tādiem darbiniekiem nav neatrisināmu problēmu, jo vairāku desmitu gadu laikā viņi ir pieredzējuši visu: nestandarta situācijas, “grūtus” klientus, veiksmi un vilšanos.

Ja tāds darbinieks aiziet pensijā, darba devējs var pazaudēt daļu biznesa – gadu desmitiem uzkrātos kontaktus, personiskās attiecības ar klientiem un biznesa know-how. Šādiem darbiniekiem, dodoties prom no uzņēmuma, “pavadīšana”, darbu, pieredzes un sakaru nodošana jārīko desmitkārt rūpīgāk nekā jauna darbinieka ievadīšana darbā.

Iedomātā tehnoloģiju plaisa ir pārvarama

Tā kā vecāka gadu gājuma cilvēki nav uzauguši kopā ar datoriem un internetu, viņiem dažkārt piedēvē lēnīgumu un elastīguma trūkumu. Gudrs darba devējs vienmēr atbalstīs vecāku darbinieku tehnoloģiju apgūšanā un apvienos darbiniekus ar spēcīgākām un vājākām tehnoloģiju prasmēm.

_______________________________________________________________________

Apvienojot pieredzi un meistarību ar degsmi un svaigu skatījumu, uzņēmums var iegūt patiesi jaudīgu komandu

_______________________________________________________________________

Vecākus darbiniekus ir jāatbalsta un jāiedrošina tehnoloģiju apgūšanā, jo tas vēlāk var atmaksāties darba devējam ar uzviju.

Komanda, kurā ir nodarbināti dažādu paaudžu darbinieki, ir veiksmīgāka

Ir apstiprinājies, ka sekmīgāk darbojas tās komandas, kurās strādā dažāda vecuma darbinieki. Tas ļauj izmantot priekšrocības, kuras piedāvā dažādas darba pieredzes un temperamenta darbinieki. Apvienojot pieredzi un meistarību ar degsmi un svaigu skatījumu, uzņēmums var iegūt patiesi jaudīgu komandu.

Apmāca uzņēmuma jauno paaudzi

Uzņēmuma pieredzējušie darbinieki ir neaizvietojami jauno darbinieku ievadīšanā un apmācībā, jo tie ir ne tikai pilnībā apguvuši uzņēmuma produktu, labi izprot uzņēmuma klientu specifiku, bet arī pārzina uzņēmuma kultūru, tradīcijas un vēsturi. Pieredzējušie darbinieki, kuri nostrādājuši uzņēmumā daudzus gadus, var kļūt par lieliskiem darbaudzinātājiem.

Viņi nodrošina klientiem nedalītu personisku uzmanību

Uzņēmējdarbībā bieži tiek runāts par to, kā klienti novērtē komunikāciju ar ilggadējiem darbiniekiem, un uzņēmums šādi nodod saviem klientiem skaidru vēstījumu – tas novērtē savus pastāvīgos darbiniekus un klientus.

Ilggadējs darbinieks savus klientus uzrunā vārdā, dažkārt pat pazīst klienta ģimeni un saprot savu klientu no pusvārda – spēj piedāvāt tam vienīgo, pašu izdevīgāko risinājumu. Klients pie šāda darbinieka nāk kā pie drauga un ir uzticams, kamēr vien tas strādā uzņēmumā.

Daļa no uzņēmuma preču zīmes

Darbinieks, nostrādājot visu savu darba karjeru vienā uzņēmumā, klientiem sāk asociēties ar pašu uzņēmumu un tā preču zīmi. Veidojot personiskas attiecības ar klientiem, viņš uzņēmuma preču zīmei veido pievienoto vērtību.

Klienti arī pamana uzņēmuma nemainīgo darbinieku sastāvu, kas vēsta par uzņēmuma pastāvīgumu un vērtībām, kā arī izceļ uzņēmuma sociālo atbildību un rūpes par saviem darbiniekiem.

Rezumējot, pieredzējis darbinieks uzņēmumā ir vērtīgs, jo viņa zināšanas, pieredze un pielāgošanās iespējas ļauj viņam izprast uzņēmuma vajadzības, sekmīgāk risināt problēmas un veikt uzdevumus. Tādējādi pieredzējis darbinieks var radīt vērtību un atbalstu uzņēmuma attīstībai.

Riski darbā ar pieredzējušu darbinieku

  • Ja pats uzņēmuma vadītājs ir jauns un ar nelielu pieredzi, viņam var veidoties konflikts ar vecāku un vairāk pieredzējušu darbinieku. Vadītājs var baidīties izrādīties nekompetents darbinieku acīs un būt nepārliecināts par savu amatu.
  • Šāds darbinieks parasti ir labs atbalsts vadītājam, kas pakāpeniski var novest pie tā, ka viņam tiek uzticēti aizvien jauni pienākumi un no pārāk lielas slodzes darbinieks var sākt izdegt.
  • Personāla atlases speciālisti nesnauž un konkurentu uzdevumā var mēģināt pārvilināt pieredzējušu darbinieku. Tāpēc nevajadzētu šādu darbinieku atstāt novārtā un viņa lojalitāti uztvert kā pašsaprotamu.
  • Tā kā vadītājs šādu ilggadēju darbinieku uzņēmumā uztver par pašsaprotamu uzņēmuma sastāvdaļu, nereti tam var trūkt uzmanības un darbinieks var sajusties atstāts novārtā. Atlūgums no šāda darbinieka var nākt kā pērkons no skaidrām debesīm.

Vadītāja uzdevums ir novērtēt šādu pieredzējušu darbinieku un atbalstīt viņa izaugsmi. Svarīgi arī pasargāt viņu no izdegšanas un dot atelpu no darbiem.

Dažkārt var novērot, ka vadītājs vairāk uzmanības pievērš jaunpienācējiem nekā pieredzējušiem darbiniekiem – tas nav pareizi.

 

Māris Silinieks

Māris Silinieks,

SIA “WORKINGDAY LATVIA”,

mārketinga direktors

Avots: iBizness