Pieprasījums turpina pieaugt

Publicēts: 19.10.2007 Dienas Bizness
Autors: Jana Gavare

Lielākās personāla atlases un konsultāciju kompānijas pēc apgrozījuma 2006.

Vieta Uzņēmums
06 05
1. 3. WorkingDay Latvia
2. 2. Amrop Hever (Executive Search Baltics)
3. 1. Ariko ReServ
4. 7. CVO Group Latvia
5. 4. Fontes Latvija
6. 5. People Management
7. 8. Ocean Recruitment
8. 10. Eiro Personāls
9. 6. Mercuri Urval
10. – Fast People Latvia

2006. gadā desmit lielāko Latvijas personāla atlases kompāniju apgrozījums bija 2,76 milj. Ls, liecina Latvijas Biznesa konsultantu asociācijas (LBKA) apkopotā informācija. 2005. gadā tas bija ap 2 milj. Ls, bet 2004. gadā – 1,4 milj. Ls. 2006. gadā personāla atlases pakalpojumu apgrozījuma līderos, pakāpjoties no trešās uz pirmo vietu, izvirzījusies kompānija WorkingDay Latvia. Uzņēmuma apgrozījums jau ceturto gadu pieaug vidēji par 70 % gadā, informē WorkingDay Latvia mārketinga direktors Māris Silinieks. Saskaņā ar Lursoft datiem uzņēmuma kopējais apgrozījums 2006. gadā bija 613,7 tūkstoši Ls (LBKA top 10 tiek sastādīts, ņemot vērā tikai tiešo personāla atlases pakalpojumu apgrozījumu). «Viens no svarīgākajiem WorkingDay Latvia sasniegumu iemesliem ir tas, ka mēs nekad neesam centušies atdarināt konkurējošos uzņēmumus vai mēģinājuši to, ko konkurenti dara labi, izdarīt vēl labāk, bet gan esam pievērsušies savu klientu vajadzībām un centušies tās apmierināt pēc labākās gribas,» pauž M. Silinieks.

Uzmanība personībai

Strādājot personāla atlases jomā, uzņēmumā neaizmirst arī par pašu darbiniekiem. «Esam apzinājušies, ka darbinieki, jo īpaši pakalpojumu sfērā, ir uzņēmuma galvenā vērtība, tāpēc katrs WorkingDay darbinieks tiek ņemts darbā, izvērtējot, cik profesionāli un elastīgi viņš spēs apmierināt klientu vajadzības un ko viņš ienesīs kā personība WorkingDay draudzīgā kolektīva mikroklimatā.» Arī tirgū kopumā darba devēji arvien lielāku nozīmi piešķir potenciālā darbinieka personiskajām īpašībām, otrajā plānā atstājot viņa zināšanas un pieredzi, tendenci raksturo M. Silinieks. «Zināšanas var iegūt, strādājot uzņēmumā, tāpēc darba piedāvājumi bieži tiek izteikti pēdējo kursu studentiem bez pieredzes. Darbinieks bez iepriekšējas pieredzes labāk un efektīvāk var pārņemt uzņēmuma kultūru un iekļauties kolektīvā.» No otras puses, darba devējam arvien vairāk ir jādomā par uzņēmuma tēlu darba tirgū, lai varētu piesaistīt augsti kvalificētus darba kandidātus, norāda LBKA izpilddirektors Dainis Locāns. «Vēl aizvien labu darbinieku pieprasījums pārsniedz piedāvājumu.»

Pārpirkšana turpinās

Atsaucība uz darba sludinājumiem medijos kļūst arvien mazāka, un personāla atlases speciālistiem ir vairāk jāizmanto konfidenciālas kandidātu datubāzes, liecina LBKA pēc kompāniju aptaujas apkopotā informācija. M. Silinieks atzīst, ka personālatlases tirgū arvien lielāku lomu ieņem tiešā atlase jeb «galvu medības». Šī cīņa par talantiem ir radījusi neadekvāti strauju atalgojuma pieaugumu atsevišķās nozarēs un amatos. «Atalgojums vienam un tam pašam amatam dažādos uzņēmumos var krasi atšķirties, jo trūkstošos speciālistus biznesa funkciju nodrošināšanai darba devēji ir spiesti pārpirkt no citiem uzņēmumiem,» skaidro WorkingDay mārketinga direktors. Relatīvi jauns pakalpojums tirgū ir personāla noma. Šī pakalpojuma sniedzēju skaits, pēc LBKA datiem, gada laikā ir dubultojies. Darbinieku nomas pakalpojumus pārsvarā izmanto starptautiski uzņēmumi. Vislielākais pieprasījums nomā ir pēc vienkāršo profesiju strādniekiem, kurus darba devējiem ir grūti piesaistīt un noturēt pašu spēkiem.