Septiņas pazīmes, kuras liecina par pašiznīcinošu uzvedību

1. Koncentrēšanās uz problēmām vai nepilnībām.

Problēma: 
Atklājas, ka tu pārāk daudz domā un runā par to, kas notiek nepareizi, un, tu esi neapmierināts par to, ka nevari apmierināt savu mērķtiecības un ambiciozitātes vajadzību. Pievērs uzmanību tam, cik bieži tu runā par lietām, kuras nenotiek pareizi. 
Rīcības plāns: 

Uzdod sev mazliet nepierastu jautājumu: Kas notiek pareizi? vai Kas tajā visā ir pats labākais? Sāc pievērst uzmanību visām, nav svarīgi cik mazas tās ir, lietām, kuras notiek pareizi. Ievies dienasgrāmatu, kurā pieraksti visu, patiešām visu, kas notiek pareizi. Izmaini savu attieksmi pret lietām, izmaini savu pasaules uztveri.

2. Iestigšana bailēs.

Problēma: Vai tu uztraucies par nākotni un par to, kas varētu notikt vai notiks? Vai tu domā par savām bailēm un esi no tā paralizēts, nepieņem lēmumu tikai tāpēc, ka baidies no sekām?
Rīcības plāns: 
Ir pienācis laiks pievērsties tagadnei. Mēs nevaram kontrolēt vai paredzēt nākotni un citu cilvēku uzvedību. Viss, ko mēs varam kontrolēt, ir mūsu pašu uzvedība tagad un šeit. Pajautā sev: Kas ir pats ļaunākais, kas varētu notikt? Un tad aizmirsti par to, jo tu nevari ietekmēt nākotni, un ļoti reti scenārijs, kurš dzimis mūsu galvās, īstenojas dzīvē. Izveido sarakstu, kurā uzskaiti lietas, kuras nav no tevis atkarīgas un kuras tu nevari ietekmēt. Pieņem visuma likumsakarības un paļaujies uz to, ka viss notiks pareizi, bet, iespējams, ne tā, kā tu esi iecerējis. Atslābinies, dziļi ieelpo un paļaujies uz cēloņu – seku likumsakarību, tā tevi nepievils.

3. Mazvērtības sajūta.

Problēma: Vai tu esi aizmirsis visus savus sasniegumus un tev nav nekāda lepnuma par saviem sasniegumiem? Ja tu iestrēgsi uz savām pagātnes neveiksmēm un mērķiem, kurus tu neesi sasniedzis, tas novedīs pie zema pašnovērtējuma, un tu sev liksies mazvērtīgs kā personība. Ja tu sevi bieži kritizē, tu nespēj pieņemt komplimentus un nespēj sevi mīlēt.
Rīcības plāns: 
Tu vari mainīt attieksmi pret saviem veikumiem, apzinoties, ka tie ir nozīmīgi, neskatoties uz to, cik tie ir nelieli. Katru dienu paturi prātā tās lietas, kuras tev ļauj lepoties ar sevi. Kad tu dzirdi savu iekšējo balsi, kura pārmet, ka tu kaut ko neesi izdarījis īsti labi, nogriez skaļumu un pagriez skaļāk to balsi, kura zina tavu patieso vērtību, un pievērs tam īpašu uzmanību.

4. Sevis salīdzināšana ar citiem.

Problēma: 
Vai tu pastāvīgi salīdzini sevi ar citiem un no tā jūties mazvērtīgāks? Salīdzināšana mūs nemotivē būt labākiem vai paveikt vairāk. Tā tikai izraisa sevis šaustīšanu un sajūtu, ka tu neesi un nekad arī nebūsi pietiekoši labs.
Rīcības plāns: 
Uzraksti piecas īpašības, kuras tev sevī patīk vislabāk. Tad uzraksti, ko tu sevī vērtē visaugstāk. Kad tev rodas vēlme salīdzināt sevi ar kādu, pievērs uzmanību tam, cik tu ar viņu esi līdzīgs un ar ko tu no viņa atšķiries. Izveido pozitīvu īpašības vārdu sarakstu, kuri raksturo tevi. Sarakstā nevajadzētu būt mazāk par 25 vārdiem. Katru reizi, kad tu vēlies sevi salīdzināt ar kādu, atsauc atmiņā savu īpašības vārdu sarakstu. 

5. Pazaudē sasniegtos mērķus.

Problēma: 
Vai tu netici, ka tu esi sasniegto mērķu cienīgs un esi sasniegtā vērts? Kas ir patiesais iemesls – var būt tu neesi pietiekami labs, lai tev tas piederētu?
Rīcības plāns: 
Uzraksti visas lietas, kuras tu esi sasniedzis un kuras ir kaut kur pačibējušas. Vienkārši atzīmē šīs lietas ar mīlestību un lepnumu, nekoncentrējies uz to, ka tu tās esi zaudējis. Vai sasniegtās lietas tev sagādāja apmierinājumu? Kā tu juties tās sasniedzot? Kā tev šķiet, kas ir tas, kas tev liedz sasniegto saglabāt? Ieklausies savā iekšējā balsī. Apraksti, kā tu jūties brīdī, kad sasniedz mērķi. Apraksti, kā tu jūties, kad sasniegtais mērķis ir izgaisis. Izvirzi tilta mērķi, kurš ir tikai nedaudz pārāks par situāciju, kurā tu atrodies šobrīd. Katru nedēļu pārskati sasniegto un izvirzi jaunu mērķi. Šādi, izvirzot starpposmu mērķus, tu pats nepamanīsi, ka nesasniedzamais mērķis ir sasniegts un kļuvis par ikdienu.

6. Bēdz no attiecībām ar apkārtējiem.

Problēma: 
Vai tev šķiet, ka kaut kas pietrūkst attiecībās ar citu cilvēku? Var būt tu baidies pietuvoties, atklāt sevi un pielaist otru intīmā tuvumā? Parasti zem tā slēpjas bailes no vientulības un atstumtības, kas noved pie tā, ka tu distancējies no pārējiem.
Rīcības plāns: 
Izveido to īpašību sarakstu, kuras tu vērtē augstu savstarpējās attiecībās, un to īpašību, kuras tu vēlētos sastapt apkārtējos cilvēkos. Izkop attiecības ar apkārtējiem. Formulē, ko tu vēlies un ko nevēlies saņemt no apkārtējiem, un ļauj to pašu paust arī viņiem. Atvēli laiku tam, lai iegūtu šo informāciju no apkārtējiem. Pievērs uzmanību savām bailēm, pamani tās un aizmirsti par tām. Nemēģini tās aizdzīt ar varu. Atceries par savām emocijām un apzinies, ka tās tev ir, bet tas ir labi, un tās tevi neietekmē. Koncentrējies uz to, kas tev sagādā baudu attiecībās ar apkārtējiem.

7. Dzīves jēgas iztrūkums.

Problēma: 
Vai tev ir sajūta, ka tavai eksistencei nav mērķa? Nav dzīves jēgas? Mums katram uz šīs planētas ir sava misija, un ir pienācis laiks apzināties arī tavējo.
Rīcības plāns: 
Uzraksti visu, kas priekš tevis ir svarīgs (tajā skaitā to, kas attiecas uz tavu profesiju, cilvēkiem un sajūtām). Tad pasvītro tās lietas, kurās tu vēlies dalīties ar pasauli. Vadoties no šī saraksta, izveido savas dzīves mērķi un nozīmi, kurus tu varēsi pārlasīt katru dienu. Iedves savā dzīvē garīgumu. Dod citiem, dod pasaulei un saņem no tā gandarījumu. Nemitīgi ieguldi savu artavu cilvēkos un sabiedrībā. Gūsti dodot. Dod, dod, dod un tu jutīsi kā tavas dzīves jēga sāk rezonēt ar tavu iekšējo pasauli.

Jautājumus un ieteikumus priecāšos saņemt pa e-pastu:Maris.Silinieks@WorkingDay.lv