Rezultatīva darba sludinājuma sastādīšana

Darbinieka piesaistīšana, publicējot pavirši sastādītu sludinājumu, noved pie milzu CV kaudzes, no kuras var būt tikai daži ir aptuveni atbilstoši. Ja darba devējs nespodrina sludinājumu, līdz tas iemirdzas līdzīgi punktuālam aicinājumam uz svinīgu pasākumu, kurā norādīts viss – sākot no ģērbšanās stila līdz vakara programmai un aicinātajiem goda viesiem – viņš var sagatavoties neiedomājamam laika pārtēriņam, kā arī niecīgai varbūtībai, ka atlases projekts vainagosies panākumiem…

Vairāku gadu pieredze šajā nozarē norāda uz to, ka katra minūte, kura pavadīta pilnveidojot darba sludinājumu vēlāk atmaksājas 100 kārtīgi. Kvalitatīvs darba sludinājums var vienlīdz piesaistīt kvalificētus darbiniekus, kurus tu visvairāk vēlies redzēt darba intervijās, un mazināt to kandidātu degsmi, kuri tikai nevajadzīgi pārpludinās tavu pasta kastīti ar pieteikumiem, kuri pat nav izskatīšanas vērti.

Daudzkārt ir redzēti padomi, kā uzrakstīt efektīvu darba sludinājumu, bet tie vairāk ir vēstījuši par to kā pievilināt kandidātus, nevis par to kā, jau iepriekš atsijāt nederīgos. Padomi, kurus tu izlasīsi šeit, palīdzēs īstenot kā pirmo, tā arī otro, ne mazāk svarīgo, uzdevumu.

Esi konkrēts
Tu ļoti labi zini, cik grūti ir atrast piemērotu darbinieku kādam departamentam tavā uzņēmumā, ja departamenta vadītājs nevar precīzi nodefinēt prasības, kuras tiek izvirzītas kandidātam. Tieši tā pati problēma piemeklē darba kandidātu – ja tas pēc darba sludinājuma nespēj izprast, kas ietilps viņa pienākumos attiecīgajā amatā, vai viņš ir pietiekami kvalificēts un vai viņam vajadzētu pieteikties…

Esi ļoti precīzs katrā darba sludinājuma sadaļā – pienākumi, prasības, piedāvājam, u.c. Jo rūpīgāk un detalizētāk būs sastādīts darba sludinājums (īpaši tas attiecas uz pienākumu un prasību sadaļām), jo vieglāk potenciālajam kandidātam būs veikt pašanalīzi un saprast savu atbilstību tavam darba piedāvājumam. Tā rezultātā, tu varēsi ietaupīt laiku, izskatot tikai atbilstošu kandidātu pieteikumus.

Fokusējies uz kandidāta uztveri
Viss, ko cilvēks ir jebkad rakstījis, ir izrādījies īpaši labs tikai tad, ja ir bijis orientēts uz lasītāju auditoriju. Tāpēc, amata apraksts ko tu lieto ar saviem kolēģiem, uzņēmuma iekšpusē, ar personāla atlases darbiniekiem un nodaļu vadītājiem, nevar kalpot par pamatu, uz kandidāta uztveri orientēta sludinājuma izveidei. Pirms sludinājuma publicēšanas rūpīgi pārliecinies, ka tas nav tapis amata apraksta formā, bet gan ir uzrakstīts kandidātam saprotamā valodā un vērtībās. Tas neaizņems pārāk daudz laika un, lai to priekšzīmīgi paveiktu, tev nav jābūt nedz profesionālam scenāristam, nedz psiholoģijas doktoram.

Rūpīgi pārdomā – kas potenciālajam darbiniekam ir svarīgi un ko tas vērtē visaugstāk, nevis tikai to kas ir būtiski tev. Pilnībā izklāsti darba pienākumus un ko kandidātam ikdienā būs jāveic. Neaizmirsti arī informāciju par piedāvātajām priekšrocībām, piemaksām, firmas tradīcijām, atrasšanās vietas priekšrocībām un tml. – visu, kas pozitīvi atšķirs jūsu uzņēmumu no jūsu konkurentiem un pievilinās viskvalificētākos speciālistus.

Tā vietā lai vienkārši paziņotu kandidātiem nepieciešamo informāciju, pasniedz to tā, lai tā noturētu kandidāta uzmanību un būtu orientēta uz viņa vajadzībām. Piemēram, tā vietā lai uzrakstītu – SIA Darba Prieks aicina darbā C++ programmētāju, rakti – Šī ir tava lieliskā iespēja pielietot savas C++ zināšanas ikdienas darbā.

Prasības ir obligātas
Lielākajā daļā darba sludinājumu prasības ir vai nu pilnībā izlaistas vai arī uzskaitītas ļoti sausi un lakoniski jo darba devējs baidās par to, ka pārāk daudz prasības var atbiedēt potenciālo kandidātu.

Detalizēts prasību izklāsts ir labākais veids, kā nepietiekoši kvalificētus kandidātus atturēt no pieteikumu sūtīšanas. Pie tam, ja tu esi detalizēti izklāstījis veicamos pienākumus – izvirzītās prasības nespēs atbaidīt atbilstoši pieredzējušos kandidātus. Gluži pretēji. Tas vēl vairāk nostiprinās viņu apņēmību piedalīties konkursā.

Developers, Interneta personāla atlases uzņēmums, aptaujāja 3346 darba kandidātus, kuri pieteicās uz publicētajiem sludinājumiem, uzdodot tiem jautājumu: Kas galvenokārt ietekmēja jūsu lēmumu par piedalīšanos konkursā. Izrādījās, ka kvalifikācijas prasības (21 %) un pienākumu apraksts (32 %) bija divi galvenie kritēriji, kas pamudināja kandidātus pieteikties.

Nereti mēs kandidātu pieteikumos sastopam frāzi Manas zināšanas un pieredze atbilst jūsu izvirzītajām prasībām, tāpēc, vēlos pieteikties uz šo darba konkursu. Lielākā daļa kandidātu apgalvo, ka šie divi faktori ir noteicošie viņu lēmuma pieņemšanā.

Un vēl jo vairāk, kvalifikācijas prasības izrādījās otrs populārākais iemesls tam, ka kandidāts ir nolēmis nepieteikt sevi konkursam (30 %). Secināt, ka viņš neatbilst attiecīgajai darba pozīcijai, kandidātam visvairāk palīdzēja tieši izglītības prasības. Kandidāti izlemjot nepiedalīties konkursā un pasargāja personāla atlases speciālistus no neskaitāmu, nepietiekoši kvalificētu kandidātu pieteikumu izskatīšanas.

Ļoti populārs ieteikums ir pārdot savu darba piedāvājumu tā, lai pievilinātu kvalificētus kandidātus. Tas ir pareizi, bet detalizēta prasību uzskaitījuma iekļaušana sludinājumā ir vienkārši nepieciešama, jo tas norāda arī uz apstākli, ka atbilstošajam kandidātam būs iespēja likt lietā visas savas zināšanas un prasmes.

Rūpīgi pārliecinies, ka tu esi pilnībā sapratis nodaļas vadītāju attiecībā uz prasībām, kuras izvirzītas potenciālajam kandidātam un detalizēti izklāsti tās darba sludinājumā. Tas ir īpaši svarīgi tehniskiem amatiem. Nepaļaujies uz to, ka kandidāts sapratīs tava uzņēmuma iekšējo žargonu vai zinās, ka tu vēlies piemeklēt C++ kodu rakstītāju, ja tu būsi sludinājumā minējis tikai C++ pieredzi.

Atalgojums ir svarīgs
Norādot algas līmeni tu vari ieinteresēt zelta kandidātus, kuri savādāk neapgrūtinātu sevi ar pieteikumu sūtīšanu, jo nebūtu pārliecināti par to, ka jūsu uzņēmums spēs atbilstoši atalgot viņu darbu. Kandidātiem var arī rasties aizdomas, ka atalgojums tiek slēpts, jo tas nav konkurētspējīgs.

Pēc Headhunter statistikas, darba sludinājumi, kuros ir norādīts algas līmenis tiek apskatīti par 42 % vairāk un saņemtie pieteikumi ir par 41 % vairāk nekā tiem sludinājumiem, kuros atalgojuma līmenis nav norādīts.

Pats par sevi saprotams, ka pasīvie kandidāti ir tie labākie. Vai tad tu, ja neesi aktīvs darba meklētājs, tērētu savu laiku piesakoties uz sludinājumu, nezinot cik šajā pozīcijā maksā? Domāju, ka nē. Un iespējams, ka arī neviens no tiem pasīvajiem kandidātiem, kurus tu tik ļoti vēlies piesaistīt.

Te būs daži citāti no to kandidātu komentāriem, kuri izvēlējās neatsaukties uz sludinājumu, jo tajā nebija norādīts algas līmenis: Būtu jauki, ja varētu zināt aptuveno atalgojuma līmeni. Darba apraksts izskatījās visnotaļ pievilcīgs. Es esmu ļoti izvēlīgs piesakoties uz kādu darba konkursu. …Es nevēlos tērēt šī uzņēmuma un savējo laiku, piesakoties uz vakanci, kurā atalgojums, iespējams, nemaz neatbilst manām minimālajām prasībām.

Atalgojuma līmenis ir tā darba sludinājuma daļa, kura prasa no tevis vismazāk izdomas un laika. Arī citas priekšrocības, kuras piedāvā jūsu firma ir samērā vienkārši uzskaitāmas. Kā viens no kandidātiem reiz izteicās: Algas līmenis sludinājumā ietaupīs gan jūsējo, gan manējo laiku. Man šķiet, pateikts ļoti trāpīgi.

Atceries par noformējumu
Kad tu visu esi salicis kopā un rūpīgi ievērojis visus, augstāk minētos, padomus, paturi prātā vēl pāris ieteikumus, kuri ir īpaši svarīgi publicējot sludinājumu Internetā.

Internetā publicētam tekstam ir jābūt kodolīgam, viegli salasāmam un objektīvam. Sadali tekstu pa punktiem, lieto segmentos dalītu tekstu un daudz virsrakstus, kā arī atstāj daudz brīvus laukumus. Nepārdot vakanci vai uzņēmumu pārāk uzmācīgi.

Un tātad,
izveidojot kvalitatīvu darba sludinājumu tu pievilināsi vēlamos kandidātus un atturēsi nevēlamos. Koncentrējies uz kandidātu uztveri, esi precīzs un iedziļinies detaļās, iekļauj detalizētu prasību un pienākumu aprakstu, norādi atalgojuma līmeni un noformē sludinājumu tā lai tas būtu darba kandidātam viegli izlasāms un saprotams.

Novēlu tev intervijās tikties tikai ar atbilstošākajiem kandidātiem!