Turpinot lietot mājas lapu www.workingday.lv, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk šeit >>.

Latviski   |   English

Autorizēties

Kā darbiniekus padarīt par 'savējiem' un kāpēc šodien tas ir tik grūti?

Digitālajā un robotu laikmetā, kad vairāk kā jebkad ir jāprot būt cilvēkam, darbinieku iesaistes un motivācijas jautājums karsē uzņēmumu vadītāju un cilvēku un talantu vadības kolēģu prātus. Kad labi uzņēmuma darbinieki sāk izšķīst kā smiltis no saujas un cilvēki vairs nejūtas piederīgi uzņēmumam, ir pēdējais laiks domāt par risinājumiem un pārmaiņām. Tad ko īsti darīt, lai noturētu un iesaistītu darbiniekus?

Pirmkārt, nevienu nav iespējams noturēt un tas nav nepieciešams. Darbinieku lojalitātes programmas "līdz nāve mūs šķirs" šodien vairs nedarbojas nevienā uzņēmumā, kur nu vēl ekonomiski aktīva darbinieka domāšanā. Ir jāpieņem, ka cilvēki maina darba vietas, strādā stārtapos, nepiesaistot sevi vienam konkrētam vārdam uz ilgu laiku, taču, ņemot vērā augsto pieprasījumu pēc labiem ekspertiem, darba devēju vēlēšanās cilvēkus padarīt par "savējiem" ir milzīga. Šobrīd galva kūp uzņēmuma kultūras un cilvēku vadības ekspertiem, kuriem ir jāizdomā atbilde uz jautājumu, kā tad izveidot šo garšīgo piedāvājumu. Šis nebūs raksts par līderības teorijām, agile principiem un vēl dažiem šobrīd populāriem terminiem, bet par 3 bāzes aspektiem, kuri jāņem vērā, domājot par darbinieku iesaisti.

1
Cilvēki tiecas pēc atzinības un sasniegumiem

Šodien vairums uzskata, ka vēlme gūt atzinību un tiekties pēc sasniegumiem piemīt tikai millenials jauniešiem un ambicioziem karjeristiem, taču diemžēl jāatzīst, ka šāds uzskats ir maldīgs. Pētījumi rāda, ka vēlme būt novērtētiem un veidot labas attiecības ir vairumam cilvēku, kuri tieši tāpēc maina savas karjeras, jo nejūtas līdz galam novērtēti savās darba vietās. (Šeit, protams, neiedziļināšos psiholoģiskajā aspektā par cilvēkiem, kuriem nekad nav gana un apliecinājums nepieciešams ik uz soļa).

Ko darīt?

Nodrošini saviem darbiniekiem regulāru feedback par padarīto!

Pats būtiskākais ir individuāls novērtējums, kā arī, jāizveido tāda darba vide un kultūra, no kuras nav viegli aiziet, un cilvēki tajā jūtas īpaši. Jo skaidrāk tu darbiniekam pateiksi, ka viņš ir labs, jo labāk. Nav efektīvāka rīka par regulāru check-in sarunu par darbinieka sniegumu un nav labāka atzinība par " paldies" . Ja darbinieki regulāri uzzina to, vai viņa izdarītais darbs ir atbilstošs gaidām un kas būtu jādara, lai veiktu noteiktus uzlabojumus, kļūst vieglāk un patīkamāk strādāt abām pusēm.

Pārbaudi pulsu regulāri!

Kā es saku – "pārbaudīt pulsu, vai cilvēki ir dzīvi" un nodrošināt regulāru darbinieku noskaņojuma mērīšanu, lai saprastu, kas notiek organizācijā un cilvēku prātos kopumā. Šajā gadījumā, ja tev ir uzņēmums ar 5 darbiniekiem, nav grūti saprast, kā jūtas tava komanda, taču lielā organizācijā ir nepieciešami rīki, kas palīdz uzzināt "garastāvokli". Vairs nepietiek ar aptaujām vienu reizi gadā, jo tuvāk realitātei un ikdienai, jo precīzāki mērījumi.

Labs ieskats par pasaules trendiem un darbinieku aptauju paradumiem – Harvard Business review rakstā Employee Surveys Are Still One of the Best Ways to Measure Engagement .

2
Cilvēks vēlas saprast jēgu tam, ko viņš dara, un justies laimīgs



Šodien, lielākoties, cilvēki savu darbu grib asociēt ar savu dzīvi kopumā, vēlas justies labi, nestrādāt 9-5 darba dienu un vairums lauza galvu par savas dzīves jēgu un uzdod jautājumus - "vai tas, ko es daru, ir mans dzīves aicinājums?", "kāda ir mana pievienotā vērtība?". Liela daļa, neatrodot atbildes uz šiem jautājumiem, metas nezināmajā, iet prom no darba, sāk savu uzņēmējdarbību, apceļo pasauli - vienvārdsakot, grib sajust dzīves garšu.

Ko darīt?

Jo vairāk pietuvosies cilvēka ikdienai, jo lielākas iespējas, ka darbiniekam būs sajūta – "mani saprot"


Izstāsti savam darbiniekam cilvēcīgā valodā - kāds ir tavs un viņa kopdarba mērķis, ko vēlaties sasniegt, kāpēc tieši viņš tev ir vajadzīgs, kas ir uzņēmuma vīzija. Stāstu veidošanas (storrytelling) prasmes nav domātas, lai tu darbiniekiem stāstītu pasakas, bet, lai precīzi noformulētu sava produkta un pakalpojuma jēgu un padarītu to saprotamu saviem darbiniekiem.

Veido darba vidi tādu, kas vairāk atbilst katra cilvēka individuālajām vajadzībām, protams, iespēju robežās. Ja vēlies strādāt no mājām – lūdzu, ja vēlies nākt uz darbu 11 - tas ir iespējams, ja vēlies dienas vidū nosnausties vai meditēt – mums tam ir risinājums. Jo vairāk pietuvosies cilvēka ikdienai, jo lielākas iespējas, ka darbiniekam būs sajūta – "mani saprot".

Jau šobrīd pasaulē tiek daudz strādāts pie tā, lai mainītu sabiedrībā stingri iesakņojušos pārliecību, ka darba ritms ir iespējams tikai no pirmdienas līdz piektdienai ar 40 stundām vienā nedēļā. Šeit viens no modeļiem, ko vērts papētīt kā iespējams dalīt darba laiku – Compressed Work Schedule.


3
Cilvēkam nepieciešama tāda darba vide, kurā mācīties un attīstīties


Nu jau par top citātu kļuvis: "Ieguldi un darbinieks aizies, neieguldi un viņš paliek", patiesībā pasaka vairākas būtiskas lietas par šodienas darba devēju un darbinieku attiecībām. Tev ir jāiegulda, lai būtu rezultāts attiecībā 1:1, darba devējam darbiniekos jāiegulda maksimāli daudz un tas pat ir ļoti izdevīgi. Nemitīgi rūpēties, lai uzņēmums kopumā aug un nobriest, tādā veidā spējot uzņemties lielāku atbildību un strādāt patstāvīgi.

Ko darīt?

Dod iespēju cilvēkiem mācīties dažādos veidos un plāno kādas prasmes būs nepieciešams nākotnē tavā biznesā


Ir labi, ja tev jau ir skaidrs, kādas prasmes darbiniekiem nepieciešamas, lai tu varētu sasniegt maksimālo mērķi un kā tās attīstīsi. Vai algosi cilvēku, kurš palīdzēs tev saprast ko, kā un kur labāk mācīties, vai meklēsi konsultāciju ārpusē - tā ir tava izvēle. Protams, ideālajā variantā jau esi atlasījis sev ekspertus ar konkrētām prasmēm, taču biznesam attīstoties un mainoties pieprasījumam, var nākties prasmes mainīt vai papildināt.

Latvijā ir vairākas mācību kompānijas, kas piedāvā dažādu prasmju apguvi, sākot no pārdošanas prasmēm un vadītāju ABC līdz pat savu emociju vadīšanas un meditēšanas prasmēm. No zināmākajām un kvalitātes ziņā labākajām, varu minēt - Triviums, Komercizglītības centrs, Intellego. Protams, nevaru nepieminēt šobrīd lielu popularitāti ieguvušās learning-on-the-job mācību platformas - Coursera, LinkedinLearning, MOOC, SkillShare.


Tātad, secinājums - individuāla pieeja, labākie rīki, kas atbalsta individuālu pieeju un saprotams darba saturs, liela iespēja, ka tev izdosies darbinieku padarīt par "savu" - vismaz uz laiku.


Autore: Ilze Indrēvica
Avots: smarthr.lv

 

 

 

  
   draugiem.lv
     

Komentāri

Jūsu pārlūks natbalsta SVG datņu parādīšanu



Iesakām