Es nedomāju, ka spēšu sastrādāties ar šo cilvēku!

Es nedomāju, ka spēšu sastrādāties ar šo cilvēku!

Katrā birojā ir kāds darbinieks, ar kuru sastrādāties ir grūti, kurš ar savu nepatīkamo attieksmi pazemina uzņēmuma produktivitāti, ir iedzimti neizdarīgs vai vienkārši ir spējīgs nokaitināt kolēģi līdz baltkvēlei. Atbilde ir meklējama konfliktu menedžmentā (atvainojos par nelatvisku vārdiņu :-)).

Negatīva uzvedība, neatkarīgi no tā vai tas ir darbā, vai mājās, var tikt novērsta ar sekojošo trīs soļu palīdzību:

1. Noskaidro problēmas patieso cēloni.
2. Izsecini, kuras problēmu risināšanas metodes nedrīkst tikt pielietotas, lai konflikts neieilgtu.
3. Izvēlies oriģinālu, pārsteidzošu problēmas risinājumu un pielieto to.

Un, visbeidzot, tā ir tava atslēga no durvīm, kuras ved uz mieru un veselo saprātu darba vietā. Šī atslēga tika kalta un slīpēta četrdesmit gadu garumā menedžmenta uzvedības pētījumos, kuru mērķis bija mazināt neproduktīvo darba laiku.

Kā nevēlamā uzvedība tiek pastiprināta: Mēs visu laiku lietojam vienus un tos pašus risinājumus, kuri neienes nekādus rezultātus. Atbilde ir vienkārša: pamēģini kaut ko atšķirīgu. Ieņem atšķirīgu nostāju un ļoti rūpīgi izvēlies savu atbildes reakciju.

Kāpēc mēs, mēģinot ietekmēt negatīvu uzvedību, tik bieži ciešam neveiksmi?

1. Mēs esam iekrituši savas loģikas lamatās.
2. Mēs nepamanām, ka bezgalīgi atkārtojam vienas un tās pašas kļūdas.
3. Mēs nevaram iedomāties nekādu labāku risinājumu, ko izmēģināt.

Te būs trīs jautājumu formula, kura var tev norādīt ceļu uz jaunu stratēģiju:

1. Kas ir galvenā problēmas būtība? Esi precīzs. Kā tieši tas ietekmē produktivitāti?
2. Ko līdz šim tu esi darījis, lai risinātu problēmu? Izskaidro sava iecienītākā risinājuma loģiku.
3. Ko tev vispār vajag panākt? Ko tev ir jālabo no tavu iepriekšējo neveiksmīgo mēģinājumu sekām? Dodies uzbrukumā ar kardināli jaunu ieroču krājumu.

Koncentrējies uz faktiem. Noskaidro, kas ir problēmas patiesais cēlonis:

1. Uzraksti visas problēmas, kuras tevi ietekmē ikdienas darbā.
2. Izlem, kura problēma un persona kā problēmas cēlonis, tevi ietekmē visvairāk.
3. Apvelc ar apli šo problēmu vai personu.
4. Koncentrējies uz apvilkto. Uzraksti visas lietas, kuras tevi nomāc sakarā ar šo personu.
5. Tagad izvēlies problēmu, pie kuras strādāt. Ja tu varētu ietekmēt tikai vienu no sarakstā minētajām problēmām – kura tā būtu?
6. Tagad, ar konkrētu izvēlētu problēmu, nodefinē:

Kura konkrēta cilvēka un kāda tieši rīcība rada problēmu, kuru/s un kā šī problēma ietekmē?

4 ceļi, kuri noved pie iestigšanas jautājumu purvā un rada nevajadzīgas problēmas:

1. Koncentrēšanās uz kāda cilvēka iespējamajiem uzvedības iemesliem
2. Spekulācijas par cilvēka atbilstību veicamajiem pienākumiem
3. Rīcības definēšana (aizmāršīgs cilvēks) nevis tās apraksts (aizmirsa, jo nelieto pierakstus)
4. Satraukšanās par to, kuram ir un kuram nav taisnība

Lieto apgriezto psiholoģiju!

1. Izdari kaut ko negaidītu. Šoka terapija vai brutāls tiešums dažkārt labi palīdz.
2. Pamudini personu turpināt savu kaitinošo uzvedību. Tas ir dīvaini, bet iedrošinot cilvēku turpināt savu kaitinošo uzvedību, liek viņam to pārtraukt.
3. Izbaudi savus eksperimentus ar jauno pieeju. Gūsti no tā gandarījumu.
4. Radi sekas vai ļauj tām rasties pašām – negatīvās rīcības rezultātā.
5. Pieprasi, lai persona turpina savu kaitinošo uzvedību

Jaunās konfliktu menedžmenta tehnikas

1. Nepiedāvā garu sarakstu ar iemesliem, kāpēc kādam būtu jāmaina sava rīcība. Vienkārši paskaidro, kam ir jābūt paveiktam. Jo racionālāks tu būsi savos argumentos, jo ar lielāku pretreakciju tu saskarsies. Tu tikai izniekosi laiku un enerģiju.
2. Atsaucoties uz nemitīgu negatīvu pretreakciju, pieraksti to, kas ir bijis teikts, un vēlāk atsaucies uz pierakstiem – tā vietā, lai aktīvi cīnītos aizstāvot katru punktu.
3. Nāc klajā ar paziņojumu (Ja tas neradīs problēmas tev, es rīkošos tā…)
4. Izsaki kādu komplimentu oponentam. (Man patīk, kā tu esi izcēlis svarīgāko savā ziņojumā – tas ļauj izsekot svarīgākajam un ir vieglāk nonākt pie lietas būtības…) Tas sarunu biedram izsit pamatu zem kājām, un viņš kļūst mazāk uzbrūkošs.
5. Diskusijas vidū atvainojies un aizej (piemēram, uz tualeti), tā vietā, lai saasinātu argumentāciju.
6. Nogaidi trīsdesmit minūtes pirms steidzies pie kāda, lai risinātu problēmu.

Vēl daži priecīgas darbavietas padomi:

1. Vienmēr esi atvērts pret iemesliem, kāpēc kāda cita cilvēka uzvedība ir kaitinoša.
2. Centies saskatīt abas puses problēmai, ne tikai savējo.
3. Esi ļoti precīzs, kad analizē problēmu. Domās attin filmu par visu notikušo.
4. Novēro gadījumus, kad līdzīga situācija neizveidojas. Saproti, kāpēc tas tā notiek. Var būt, ka tu kaut ko neesi pamanījis, kas savukārt ir izraisījis šādu attieksmi no otra cilvēka puses.
5. Atrod kādu, kuram piemīt imunitāte pret šo situāciju, un pavēro, kā viņš tiek galā ar šo problēmu.