Bez smiekliem nav biznesa!

Ja visi darbinieki ir līdzīgi, tad, lai strādātu ar tiem ikdienā, mēs izvēlēsimies tos, kuriem ir laba humora sajūta. Šī ir kopīga atziņa, kuru atklāj pēdējās augstākā līmeņa vadības aptaujas. Un kāpēc gan nē? Acīmredzams ir tas, ka lielākai daļai cilvēku ar labu humora sajūtu piemīt maģiska cilvēku sajušanas īpašība, kura ir tik ļoti nepieciešama sekmīgai ilgtermiņa uzņēmējdarbībai lielākajā daļā uzņēmumu.

Savā iepriekšējā dzīvē es biju personāla vadītājs kādā lielā uzņēmumā. Protams, mēs meklējām darbiniekus ar atbilstošām tehniskajām zināšanām. Bet tajā pašā laikā, un varbūt pat vēl vairāk, mēs meklējām darbiniekus, kuri varētu labi saprasties ar kolēģiem un klientiem.

Saprasties ar citiem? Ko tas īsti nozīmē?

Cilvēki, kuri prot klausīties. Cilvēki, kuriem piemīt empātija (spēja sajust otra cilvēka emocijas un dalīties ar savējām). Enerģiski cilvēki, kuri sadarbojoties ar citiem sasniedz komandas vai grupas mērķus. Un visbeidzot, cilvēki, kuri spēj pasmieties paši par sevi un saskata humoru ikdienas situācijās. Kā lai to nosaka intervējot kandidātu? Vienkārši brīvi runājies.

Brīvai sarunai nav nekādu priekšrakstu. Tā ir unikāla. Tā ir neparedzama, tai nevar sagatavoties un tā ir spontāna. Brīvā sarunā vārdu spēle ir bieža parādība. Tiek atkārtoti atslēgas vārdi, kuri izraisa smieklus. Kautrīgums mijas ar pašpārliecinātību. (Es varu iedomāties ko šajā brīdī tu par mani domā…) Ja tu mēģini kādam izskaidrot šo humoru, nākas secināt – lai to saprastu, ir jābūt klāt pašā intervijā.

Tie darbinieki, kuriem piemīt laba humora sajūta, es teiktu, ir uzņēmuma VIPS. Ne jau tas VIPs, kurš maksā dārgāk par viesnīcu un brauc garākā mašīnā. Šis VIPS ir saīsinājums galvenajām vērtībām, kuras piedāvā Humora Sajūta. Tās ir Veselība, Iedvesma, Perspektīva un Saskarsme. Uzņēmuma veselīgajam klimatam un katram darbiniekam individuāli šīs vērtības ir ne mazāk svarīgas, kā kādam VIPistam viņa izmantojamās privilēģijas. Jau iepriekš atvainojos visām VIP personām, ja kādu sanāca aizskart…

Skaidroju.
Veselība. Vai šajā uzņēmumā ir patīkami strādāt? Šo jautājumu uzdod sev katrs darbinieks, kuram ir jāizšķiras par kādu labāku darba piedāvājumu, vai jādodas atvaļinājumā, lai ārstētos no kādas stresa radītas kaites (diemžēl Latvijā vēl pa īstam neapzinās stresa postošo ietekmi uz veselību…). Neviens taču neapstrīdēs mani par to, ka mūsdienās stress ir skāris gandrīz katru darbības nozari? Drīz no stresa būs pasargāti tikai naktssargi un bezdarbnieki. Interesanti, ka ASV katru dienu patērē 15 tonnas aspirīna, un dažādi nomierinošie preparāti ir populārākie starp recepšu medikamentiem. Kā brīvas izvēles medikamentu, laikam būtu prātīgi apzināties humora nozīmīgumu tavas personīgās un uzņēmuma veselības stiprināšanā.

Iedvesma. Sen vairs nav noslēpums, ka humors un iedvesma, humors un radošums – lieliski saderas. Nākošreiz, kad tu piedalīsies kādas idejas ģenerēšanā, pievērs uzmanību, cik reizes cilvēki sāk smieties. Kad izdodas iziet ārpus rāmjiem rodas tās labākās idejas. Dažas no tām ir absurdas, dažas ļoti smieklīgas. Pat absurdās idejas var būt noderīgas. Bieži ir noderīgi iet daudz tālāk par sekmīgu televīzijas reklāmu. Kā teica Artūrs Koestlers (Arthur Koestler), radošumam ir jābalstās uz trīs vaļiem: mākslinieciskā oriģinalitāte (izsauc ah reakciju), zinātniskais atklājums (izsauc aha reakciju) un komiskā iedvesma (izsauc haha reakciju).

Perspektīva. Šī ir viena no būtiskākajām vērtībām ikdienas darbā. Humors un jautrība ilgā laika posmā rada komisku pieskaņu situācijām, kad kaut kas noiet greizi. Kaut kas ir aizgājis šķērsām? Ļoti labi – savedīsim to kārtībā. Tā vietā, lai vainotu viens otru un izteiktu pārmetumus, pasmiesimies par to un ķersimies pie kopīgas problēmas risināšanas. Laba attieksmes formula ir: Labais Tajā Visā Ir… – piemēram, katrs ir saskāries ar nepieprasītiem komerciāliem piedāvājumiem pa pastu un faksu. Labais tajā visā ir tas, ka pateicoties tam, tava miskaste izskatās ļoti svarīgi.

Saskarsme. Vai mēs varam saprasties? Vai mēs varam strādāt kopā? Vai mēs varam viens ar otru (nevis viens par otru) par kaut ko smieties? Kad es varu pasmieties par savām muļķībām, es atveru durvis otram, lai viņš varētu darīt to pašu. Tu vari par sevi pasmieties. Šī ir droša vieta. Mēs varam strādāt kopā un kopīgi risināt problēmas, zinot, ka blakus ir kāds, uz kuru varu paļauties.

Tātad, atgriežoties pie jautājuma: Ja visi darbinieki ir līdzīgi… – ja tu pilnībā sapratīsi humora un smieklu nozīmi, un ņemsi darbā atbilstošus darbiniekus, tu būsi visiem priekšgalā.