5 stratēģijas sevis motivēšanai
Darbinieku motivācija mūsdienās ir aktuāla tēma cilvēkresursu jomā, un ne velti. Cilvēkresursu vadītāji rūpīgi strādā pie plāniem šī jautājuma risināšanai, jo labi apzinās, ka motivācija nosaka darba ražīgumu.
Lielākā daļa pētījumu apskata šo tēmu no šādas puses: kas jādara vadītājiem/ uzņēmumiem/ cilvēkresursu vadītājiem, lai motivētu savu darbaspēku? Secinājumi parasti ir uzticēšanās un pilnvarošana pretstatā izrīkošanai un kontrolei, caurskatāmība un reāllaika atsauksmju sniegšana, elastīgums un pielāgošanās pieaugošajam mileniāļu īpatsvaram, kā arī vissvarīgākais: likt darbiniekiem just, ka viņu darbam ir JĒGA.
Neskatoties uz visām šīm zināšanām un koncentrāciju, rezultāti pārsteidzošā kārtā neuzlabojas. Vairums darbinieku visā pasaulē joprojām ir nepietiekami motivēti vai pilnībā nemotivēti. Šajā kategorijā iekļautie darbinieki parasti maina darba vietu, jo cits piedāvājums izskatās pievilcīgāks, taču turpina vilties. Tāpēc šajā rakstā ieteiksim darbiniekiem ņemt grožus savās rokās un uzņemties atbildību par savu motivāciju!
Gribētos teikt, ka tas ir acīmredzami: motivācijai ir milzīga pozitīva ietekme uz mūsu profesionālajiem panākumiem un vispārējo labklājību. Nedarīt neko un gaidīt, kad mūsu darba devēji un vadītāji motivēs mūs un atstās vērā ņemamu iespaidu uz mūsu dzīvi, nešķiet laba izvēle. Lai to ilustrētu, aplūkosim kādu personīgu stāstu.
Šī raksta autore Eva Ofermansa (Eva Offermans) reiz strādāja darbā, kur lielākā daļa darbinieku bija apzināti nemotivēti. Kolektīvā bija jūtama negatīva enerģija, un darbinieki savā starpā runāja par to, kā cer saslimt, lai nebūtu jānāk uz darbu. Pajautājot dažiem, kā viņi varētu mainīt šo situāciju, viņi atbildēja, ka būtu jālaimē loterijā. Tā diemžēl ir patiesība: darbinieki bija pieņēmuši un ticēja, ka darbs vienkārši nevar būt aizraujošs vai gandarījumu sniedzošs, un vienīgā iespēja kaut ko mainīt bija laimēt loterijā. Jāatzīst, ka šajā darbavietā bija dažas kultūras un vadības problēmas, bet, pēc autores domām, vislielākā problēma bija pašu darbinieku bezpalīdzīgā un pasīvā attieksme. Lai neļautu šai situācijai sevi ietekmēt, viņa aizgāja no šī darba ar vēl lielāku motivāciju īstenot savus sapņus un mērķus, un kopš tā laika ir virzījusies tikai uz augšu.
Mācoties no šīs pieredzes un sajūtoties apmierinātai ar savu karjeru, viņa vēlas dalīties ar gūtajām atziņām palīdzēt citiem paaugstināt motivāciju. Tas tiešām ir vienkārši un nepieciešams tikai nedaudz mainīt domāšanu. Piedāvājam dažus viņas ieteikumus.
Uzņemieties atbildību par savu karjeru: atrodiet savu mērķi un tiecieties īstenot savus sapņus
Neceriet, ka jūsu direktors vai vadītājs pasniegs jums vēlamo uz zelta paplātes. Tikai jūs zināt, kas var jūs motivēt. Padomājiet un apzinieties, kas jums izdodas un patīk. Tad atrodiet darba devēju, kuram ir līdzīgas vērtības kā jums, un amatu, kas atbilst šiem kritērijiem. Ja pamata pienākumi nesniedz jums gandarījumu, piesakieties par brīvprātīgo citos projektos un sadarbojieties ar iedvesmojošiem kolēģiem, kamēr meklējat lomu, kurā sevi piepildīt.
Vadītāja pārvaldība
Visi zina, ka vadītāji ir dzimuši līderi. Sūdzēšanās par to, kā jūsu vadītājs neattīsta jūsu labākās puses, nenesīs nekādus augļus. Runa atkal ir par atbildības uzņemšanos. Jā, jūsu vadītājs pieņem dažus no lēmumiem, kas skar jūs, taču jūs noteikti varat tos ietekmēt. Vadītājiem maksā par to, lai viņi jūs efektīvi vadītu, tāpēc pieprasiet no viņiem atbildību. Skaidri izsakiet savas domas par to, kas jums no viņiem nepieciešams. Rīkojieties tā, kā sagaidāt, ka rīkosies viņi: esiet caurskatāmi un vienmēr sniedziet atsauksmes. Tā vietā, lai pretotos un strādātu pret viņiem, sadarbojieties ar viņiem lielāku mērķu sasniegšanai un palīdziet gūt panākumus. Izklāstiet vadībai arī savus īsā, vidējā un ilgā termiņa attīstības mērķus (pat ja viņi to nejautā, lai arī tas būtu jādara) un lūdziet atbalstu to sasniegšanai.
Izmantojiet tīklošanu uzņēmuma ietvaros un ārpus tā
Tīklošanai ir svarīga loma gan tad, ja jums nav paveicies ar efektīvu vadību, gan arī pretējā gadījumā. Vienmēr domājiet ārpus sava amata apraksta rāmjiem un meklējiet iespējas, kā palīdzēt arī citiem. Iepazīstiet citas sava uzņēmuma struktūrvienības un uzaiciniet kolēģus no tām uz kafiju vai pusdienām. Obligāti apzinieties, kāda loma ir jūsu amata pienākumiem uzņēmuma mērķu sasniegšanai, un esiet vienmēr gatavs to noformulēt. Iedomājieties kodolīgu prezentāciju: iemācieties pastāstīt cilvēkiem, ar ko jūs nodarbojaties ārpus ikdienas darba pienākumiem, un dariet to ar iedvesmu. Piedalieties ar savām interesēm saistītos tīklošanas pasākumos un esiet informēts par notiekošo.
Mainiet to, ko varat mainīt, un pieņemiet to, ko nevarat
Kā jau minēts, jūs varat ietekmēt vairāk lietu, nekā jums varētu likties. Tomēr ir dažas lietas, ko jūs nevarēsiet mainīt, un, lai gūtu panākumus, tās būs jāpieņem. Ir vieglāk nepretoties, ja novērtējat labās lietas. Piemēram, ja izvēlaties strādāt korporatīvā vidē, nebūsiet pats sev priekšnieks, taču to atsver regulāra alga, darbam nepieciešamās biroja telpas un infrastruktūra un garantēts atvaļinājums bez bažām par ienākumu zaudēšanu. Starp trūkumiem var minēt to, ka nevarat izvēlēties savus kolēģus un, visticamāk, nespēsiet ietekmēt uzņēmuma augstākā līmeņa stratēģiju. Es ieteiktu plūst līdzi straumei, kamēr tas nav pretrunā ar jūsu vērtībām. Naidīgiem kolēģiem atbildiet ar platu smaidu un pretimnākošu attieksmi. Vienmēr pieņemiet konstruktīvas atsauksmes, bet neļaujiet tām ietekmēt sevi personīgi. Mēģiniet izprast, kāpēc augstākā līmeņa vadība pieņem konkrētus lēmumus, paplašinot zināšanas par savu uzņēmumu un nozares attīstības tendencēm.
Ziniet, kad pienācis laiks aiziet
Ja izmēģināt visu iepriekš minēto un joprojām jūtaties nelaimīgs, plānojiet nākamo soli un dodieties tālāk! Evai Ofermansai bieži jautā, vai aiziešana no uzņēmuma pēc 6, 12 vai 18 darbā pavadītiem mēnešiem ir nosodāma un sabojā CV? Viņas atbilde ir: neuztraucieties. Ja ir pienācis laiks doties tālāk, ir laiks to darīt, un jūs esat vienīgais, kas zina, kad tas notiek. Viņa nekad nav nožēlojusi aiziešanu no uzņēmuma, jo tas vienmēr ir bijis kāda pamatota iemesla dēļ, un, ja tā ir arī jūsu gadījumā, to varēsiet norādīt nākamajā darba intervijā.
Jūsu ceļš ir tikai jūsu, un jūsu karjera pieder jums, tāpēc rīkojieties!
Oriģinālraksts “Employee Engagement, the reverse perspective: 5 strategies to engage ourselves”
Raksts tapis sadarbībā ar rakstisko un mutisko tulkojumu piegādātāju Tulkot.lv
Oriģinālraksta autore: Eva Ofermansa (Eva Offermans)